tirsdag 28. juli 2015

Forskjellen på fysisk og emosjonell tiltrekning

Det er STOOOOR forskjell på å være fysisk tiltrukket av noen, og det å være emosjonelt tiltrukket av noen. Spesielt for menn. Og spesielt for menn med valgmuligheter blant kvinner.

For kvinner er fysisk og emosjonell tiltrekning to følelser som opptrer nogenlunde samtidig og som oppleves ganske uadskillelige. Du opplever at en mann som får deg til å føle deg bra og som gir deg sommerfugler i magen og et fårete smil når du snakker om han til venninner også BLIR kjekk i dine øyne. Og motsatt; er han fysisk attraktiv, nogenlunde oppegående og dere tilbringer nok tid sammen så utvikler følelsene seg i takt med at man blir bedre kjent. Problemet er at mannehjernen er litt kjip på akkurat dette punktet.

Det er fullt mulig for en mann å være FYSISK tiltrukket (synes at du er pen), PSYKOLOGISK tiltrukket (synes du er spennende som person og kompatibel med verdiene hans), uten at han nødvendigvis føler sug i magen, klump i halsen og sommerfugler i magen når han tenker på neste gang dere skal møtes (emosjonell tiltrekning).

Og der har du NOE av forklaringen på at menn er "forvirret" over hva de føler. De kan være tiltrukket, samtidig som de IKKE er tiltrukket. Kombinér det med et elendig ordforråd rundt eget følelsesregister og du har oppskriften på veldig mye rar dobbelkommunikasjon menn holder på med.

-Andreas

8 kommentarer:

  1. DIggar at de har oppretta ein blogg for oss jenter! :D Juhu!!

    SvarSlett
  2. Gleder meg til å følge med på denne, har ventet lenge nå! :)

    SvarSlett
  3. Hvordan kan man da oppnå den emosjonelle tiltrekningen? Altså få han til og "fall inn love" og ikke "fall inn lust?" Så han ønsker noe mer med jenta. Det er et spørsmål jeg har tenkt en del på!

    SvarSlett
  4. Ut i fra egen og venninners erfaring vil jeg påstå at de to følelsene ikke nødvendigvis oppleves noenlunde samtidig for oss jenter heller. Problemet er vel heller at de fleste jenter ikke har skjønt at det handler om ulike følelser, og derfor ikke klarer å skille dem fra hverandre. De som gjør det kan derimot fint være tiltrukket på enten den ene eller den andre måten.
    Min mening, men hva vet vel jeg ;)

    SvarSlett
  5. helt fantastisk at dere har laget en side for oss pikene!!

    SvarSlett
  6. Jeg trodde jeg var en typisk jente jente som fikk begge følelsene og at jeg bare trengte en fyr jeg tente på også ville alt ordne seg... men sånn var det altså ikke! Og jeg kan skrive under på at jeg skjønner gutta!!! Det er jo så utrolig forvirrende å ville ha en person, men bare ikke for alltid... hvor skal man "draw the line" liksom!

    Btw: Svar til en kommentar over... Man kan ikke gjøre så mye annet enn å være seg selv for at gutten skal få emosjonelle følelser for en jente... Alle er forskjellige og får følelser for forskjellige mennesker.. Jeg vil påstå at det er ganske umulig å være på en viss måte for å få en gutt på gli.. det eneste rådet kan være å være litt hard to get så gutten holder jaktinnstinktet i live så lenge at han kanskje innser at han er emosjonelt interessert og.. men hvor lenge skal en jente holdes på vent før det skjer ( eller ikke skjer).. Mye waste of time mener jeg! Jeg har og være på andre siden og ventet, så skriver av erfaring!

    SvarSlett
  7. Jeg har oppdaget denne siden ved menn, hvilket har fått meg til den motsatte ytterkant enn det som pleier å være omtalt. Altså ved den emosjonelle tiltrekning. Fordi jeg har oppdaget at så lenge ikke emosjonelle følelser er der for menn er de ofte mere frampå og sjekker. Derfor har det blitt vanskelig å stole på de. Når jeg har forsøkt å heller finne de som er emosjonelle tiltrekningen har jeg oppdaget at det kan bli ett problem at de kan dele seksuell tiltrekning med en de ikke føler emosjonell tiltrekning till. Og at de kan være ekstremt generte og tilbakeholdene med hva de føler og at de tar velidg lite insiativ samt at de også er tilbakholdene hvis jeg gjør det og virker noen ganger å føle seg forpliktet til den de deler sekuell tiltrekning med. Det er på en måte høyere også seksuell tiltrekning mellom oss, men de virker redde for å leve det ut. Er veldig komplisert når de skal spalte dette i to slik. Samtidig kan de være sjalue dersom jeg har hjerte for en annen, men virker å ikke bry seg så mye dersom det bare skulle være seksuell tiltrekning. Uten at de tenker på at dette er svært vanskelig for jenter å leve med en slik spalting.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...